۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: 870619

زائران حج تمتع با ورود به سرزمین منا آماده انجام یکی از مراحل ۱۳ گانه حج یعنی رمی جمرات شدند.

فلسفه رمی جمرات چیست؟

زائران حج تمتع صبح امروز مشعرالحرام را به مقصد سرزمین منا ترک کردند و آماده انجام یکی از مهمترین مناسک 13 گانه حج یعنی رمی جمرات شدند.

رمی جمرات در دو مرحله انجام می شود؛ مرحله نخست زمانی است که  پس از طلوع آفتاب روز دهم ذی‌الحجه (عید قربان) حجاج برای انجام بقیه اعمال حج از مشعر الحرام بیرون آمده و روانه مِنا می‌شوند.

آخر مِنا سه ستون سنگی وجود دارد که اوّلین ستون، «جمره اُولی» و دومین آنها «جمره وُسطی» و سومی را «جمره عُقبی یا عَقَبه» می‌نامند. نخستین کار واجب در روز عید قربان زدن هفت سنگ به جمره عقبه است.

در مرحله دوم یعنی در روز یازدهم و دوازدهم ذی‌الحجه نیز زائران باید به هریک از سه ستون هفت عدد سنگ بزنند.

هفت سنگ باید به ستون بخورد، ولی لازم نیست پشت سر هم باشد، پس اگر دو عدد به ستون بخورد و سوّمی نخورد و چهارمی بخورد، تنها سه عددی که به ستون خورده به حساب می‌آید و اگر شک کند هفت عدد خورده یا نه، باید به قدری بزند تا یقین کند هفت عدد به جمره خورده است.

ـ سنگ‌ریزه‌ها باید اینگونه باشد:

زیاد بزرگ یا ریز نباشد، بلکه به اندازه‌ای باشد که به آن ریگ بگویند.

 از منطقه حرم باشد، مثلا مشعرالحرام، منی یا شهر مکه

قبلا برای رمی از آن استفاده نشده باشد.

 مباح باشد، (غصبی نباشد)

رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و در روایات آمده است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه، خود را بر حضرت ابراهیم نشان داد و آن حضرت با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت. 

جمره و اجمار به معنای شتاب کردن و گریختن است، چرا که شیطان در این مکان از برابر ابراهیم گریخت بنابراین زائران باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکنند.

زائران بعد از این مرحله، به قربانگاه رفته و یک شتر یا گاو، یا گوسفند قربانی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.